FANDOM

Trzech Dostojnych i Pięciu Cesarzy (San Huang Wu Di )− mityczni władcy, którzy mieli rządzić w Chinach w latach 2850−2205 p.n.e., poprzedzając półlegendarną dynastię Xia. Ten mityczny okres pełnił szczególnie ważną rolę w konfucjanizmie, głównej ideologii cesarskich Chin. Jej założyciel, Konfucjusz uważał epokę, w której żyli mityczni władcy za złoty wiek chińskiej cywilizacji twierdząc, że kolejne pokolenia powinny brać przykład z niedoścignionych legendarnych przodków. Okres San Huang Wu Di stał się mitem założycielskim cywilizacji chińskiej, bo legendarnym władcom przypisywano rozmaite wynalazki.

Trzech Dostojnych

Termin huang oznacza w chińskim „cesarza”, „władcę”, ale także „dostojnego przodka”. San huang to półboscy władcy, którzy dzięki swym mocom uczynili lepszym ludzkie życie. Dzięki swym cnotom mieli rządzić przez bardzo długi czas. W chińskiej tradycji istnieje kilka identyfikacji Trzech Dostojnych.

  • Sima Qian w dziele Zapiski historyka wyliczał, że byli to:
    • Władca Nieba, który rządził przez 18 000 lat
    • Władca Ziemi, który rządził przez 11 000 lat
    • Władca Ludzkości, który rządził przez 45 600 lat
  • Według dzieł Yundou shu oraz Yuanming bao Trzej Dostojni to:

Pięciu Cesarzy

Pięciu Cesarzy to legendarni, doskonali pod względem moralnym królowie-mędrcy.

Według Zapisków historyka byli to:

Yao i Shun są także znani jako dwaj cesarze. Razem z Wielkim Yu , założycielem dynastii Xia zostali uznani przez Konfucjusza za wzorowych władców w historii Chin. W księdze Shangshu Xu oraz Diwang shiji Shaohao zastępuje Żółtego cesarza.

  • W Księdze rytuałów Pięciu Cesarzy reprezentuje pięć klanów:
    • klan Youchao
    • klan Suirena
    • klan Fuxi
    • klan Nüwa
    • klan Shennonga