FANDOM

Pangu – w ludowych wierzeniach chińskich potężna istota, która stworzyła wszechświat. Jest to bardzo późny mit kosmogoniczny, pierwsze jego wersje pojawiają się dopiero w III wieku. Przedstawiany był zwykle jako karzeł z dłutem w dłoni podczas rzeźbienia wszechświata.

Pangu narodził się w miejscu gdzie cała materia wszechświata była bezwładnie ze sobą zmieszana, jednak uformowana w kształcie jaja. Po 18000 lat ciężkiej pracy Pangu uporządkował chaos za pomocą młotka i dłuta i Ziemia oddzieliła się od nieba przyjmując określony kształt, z czystej części chaosu powstało niebo a z błotnistej ziemia. Po śmierci Pangu jego głowa i kończyny zamieniły się w Pięć Świętych Gór, krew i łzy w rzeki i strumienie, oczy stały się słońcem i księżycem a z ciała powstała ziemia uprawna, włosy zamieniły się w rośliny, jego oddech w wiatr a głos stał się piorunem.

Mit o Pangu najprawdopodobniej powstał wśród mniejszości narodowych południowych Chin (Yao-Miao) i dopiero później został zaadaptowany przez Chińczyków, choć niektórzy dopatrują się odwrotnego importu czy nawet wpływów buddyjskich na powstanie mitu.