FANDOM

Hathor1

Hathor (Het-heret, Het-Heru – egip. Pałac/Dom Horusa) – egipska bogini nieba,

uosobienie Wielkiej Macierzy, a także patronka nekropolii tebańskiej, Oko Ra. Pierwotnie stanowiła personifikację pałacu faraona (stąd jej imię; podobnie Izyda była personifikacją tronu). Z czasem stała się bóstwem miłości, radości, uciech, muzyki i tańca, a także opiekunką kobiet. Nosiła przydomki „Oka Horusa”, „Złotej Bogini”, „Bogini Niebios”, „Pani Czerwonej Góry” i „Turkusowej Pani”. Grecy identyfikowali ją z Afrodytą, a Rzymianie z Wenus.

Czczona była od najdawniejszych czasów jako niebiańska krowa, jej główna świątynia znajdowała się w Denderze (Ta-Netjer), w Górnym Egipcie, z mieszczącą się w niej wyrocznią, gdzie wróżono ze snów. Stąd jej kult rozprzestrzenił się na cały Egipt. Przedstawiano ją początkowo pod postacią krowy, później jako kobietę z głową krowy i dyskiem słonecznym pomiędzy rogami. W ostatnim okresie jako kobietę z krowimi uszami, rogami i dyskiem słonecznym. Te atrybuty przejęła od niej Izyda. Hathor występowała także jako protektorka żon faraona. Jej atrybutami było: lustro, menat (rytualny naszyjnik) i sistrum.

W świątyni Nefertari, w Abu Simbel i w Księdze umarłych Hathor jest opisana jako siedem niebiańskich krów, stąd powstał kult siedmiu Hathor czczonych w Tebach, Heliopolis, Afrodytopolis, na Synaju, w Memfis, Herakleopolis i Keset. W tej postaci bogini decydowała o przeznaczeniu nowo narodzonych dzieci.

W Tebach Hathor była czczona jako bogini zmarłych. Na Półwyspie Synajskim przy kopalniach miedzi i turkusu znajduje się świątynia, w której czczono ją jako patronkę kopalń. Kult Hathor wykroczył poza granice Egiptu, pod imieniem „Pani Byblos” oddawano jej cześć w Byblos, gdzie także miała swoją świątynię.

Jej osobowość była przedstawiona w dwóch postaciach: dobrej Hathor i gniewnej Sechmet. Często była utożsamiana z innymi boginiami-matkami, np. IzydąNut, czy Tefnut.

W mitach związanych z bogiem słońca, Re, Hathor pełniła, jako córka Re, rolę Oka Słonecznego. Przemieniwszy się w lwicę na rozkaz Re miała ukarać ludzkość. Jednak gniew bogini wymknął się spod kontroli i dążyła ona do zniszczenia całej ludzkości. By ją powstrzymać na rozkaz Re przygotowano piwo wymieszane z owocami z Elefantyny, nadając tym samym trunkowi barwę krwi. Rozlano go na polach, co zmyliło boginię, która ponadto upiła się i zapomniała o swoim zamiarze wygubienia ludzkości. Tę rolę Hathor dzieli niekiedy z innymi boginiami — Sachmet, Tefnut oraz Bastet. Podczas sporu pomiędzy Horusem i Sethem, rozstrzyganego przez trybunał bogów, Hathor rozśmieszyła obrażonego boga słońca, Re, ukazując mu swoje łono. Hathor uważana była za karmicielkę króla, jego boską matkę.